Rozkład dnia
Przedszkole czynne jest od poniedziałku do piątku w godzinach od 6.30 do 16.30
Posiłki:
• Śniadanie - godz. 8.30 - 9.00
• Obiad - godz. 12.00 - 12.30
• Podwieczorek - godz. 14.30 - 15.00
Ramowy rozkład dnia:
6.30 do 7.45
Schodzenie się dzieci do przedszkola.
Zabawy służące realizacji pomysłów i zainteresowań dzieci w tym czytaniem, liczeniem i pisaniem. Gry i zabawy dydaktyczne, konstrukcyjne, tematyczne, badawcze służące realizacji programu wychowania przedszkolnego. Rozmowy w oparciu o oglądane ilustracje, ćwiczenia ortofoniczne, oddechowe, słuchowe, gramatyczne itp. Słuchanie utworów literatury dziecięcej, historyjki obrazkowe. Prace porządkowo-gospodarcze7.45 do 8.15
Zabawy według zainteresowań dzieci
- Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dziećmi i z dorosłymi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych. Praca indywidualna z dziećmi mającymi trudności oraz z dziećmi zdolnymi. Ćwiczenia poranne8.15 do 8.30
Prace porządkowe
- Przygotowanie do śniadania, czynności higieniczne, czynności samoobsługowe, pełnienie dyżurów.8.30 do 9.00
Śniadanie
Doskonalenie umiejętności estetycznego spożywania posiłków, kulturalnego zachowania przy stole9.30 do 11.30
Kierowane zajęcia dydaktyczne
Realizowane według założeń podstawy programowej, wspieranie wielokierunkowej aktywności dzieci poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym jego rozwoju. Zajęcia edukacyjne w sali i na powietrzu kierowane i niekierowane. Zabawy dowolne w sali przy niewielkim udziale nauczyciela. Zabawy i zajęcia ruchowe, rytmika, zabawy w jęz. obcym nowożytnym przygotowujące dzieci do posługiwania się tym językiem. Spacery, zabawy na świeżym powietrzu, zabawy i gry ruchowe, obserwacje przyrodnicze, prace porządkowe i ogrodnicze. Zabawa ruchowa z określonym elementem ruchu.11.30 do 12.00
Przygotowanie do obiadu
Czynności porządkowo-higieniczne. Utrwalanie nawyku prawidłowego korzystania z urządzeń sanitarnych. Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności12.00 do 12.30
Obiad
Wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku, wyrabianie nawyków higieniczno-kulturalnych związanych ze spożywaniem obiadu, trzymanie sztućców, nakrywanie i sprzątanie po posiłku oraz celebrowanie posiłku w tym komponowania, praca dyżurnych w grupach starszych12.30 do 13.00
Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prozdrowotnych
Zapewnienie dzieciom różnych form relaksu w sali i w ogrodzie. Gry i zabawy dydaktyczne wspomagające rozwój umysłowy dziecka, gry badawcze, zabawy w kącikach zainteresowań. Zajęcia muzyczne, plastyczne, językowe, teatralne rozwijające uzdolnienia dzieci. Gry i zabawy ruchowe wspomagające rozwój ruchowy. Zabawy wspomagające rozwój emocjonalny i społeczny dziecka.13.00 do 14.15
Organizowanie pobytu dzieci na świeżym powietrzu
W ogrodzie przedszkolnym, na boisku, w parku itp. gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, porządkowe itd.). Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody stymulujących rozwój wartości oraz poznawanie wartości i norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego. Uczenie zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo dziecka w budynku, w ogrodzie i poza terenem przedszkola. Tworzenie warunków doskonalących motorykę dużą dzieci oraz warunków zaspakajających potrzebę ruchu poprzez zabawy zorganizowane i spontaniczne. W przypadku niesprzyjających warunków atmosferycznych - stworzenie warunków do aktywności ruchowej w sali gimnastycznej.14.15 do 14.30
Czynności porządkowe i samoobsługowe
Przygotowanie do podwieczorku.14.30 do 15.00
Podwieczorek
Wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku, wyrabianie nawyków higieniczno-kulturalnych związanych ze spożywaniem podwieczorku.14.30 do 16.30
Zabawy i gry dydaktyczne
Stolikowe, ćwiczenia słownikowe, praca wyrównawcza, indywidualne, zabawy dowolne według zainteresowań, zajęcia w małych zespołach, tworzenie sytuacji rozwijających indywidualne zdolności i zainteresowania dzieci, rozmowy indywidualne, rozchodzenie się dzieci. Zabawy zorganizowane lub dowolne z inicjatywy dzieci, ćwiczenia indywidualne dostosowane do możliwości dzieci, zabawy i gry edukacyjne i planszowe, ćwiczenia grafomotoryczne, prace porządkowe w sali i w półkach indywidualnych. Rozchodzenie się dzieci.
Czas od godz. 8.00 do godz. 13.00 przeznaczony jest na działania nauczyciela wspierające rozwój dziecka poprzez realizację celów zawartych w „Podstawie programowej wychowania przedszkolnego”.
W tym czasie odbywają się:
- zajęcia dydaktyczne różnego typu organizowane z całą grupą lub w małych zespołach (realizacja głównego celu dnia wg grupowych rozkładów zajęć i wybranego programu wychowania przedszkolnego) – w wymiarze 1 godz.
- swobodna zabawa dzieci z niewielkim udziałem nauczyciela – w wymiarze co najmniej 1 godz.
- zabawy ruchowe, gry, zajęcia sportowe oraz obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, porządkowe i ogrodnicze organizowane na przedszkolnym placu zabaw, w ogrodzie, w parku, na boisku – w wymiarze co najmniej 1 godz. ( w grupach najmłodszych – 1 godz.15 min)
- czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne – czas do dowolnego zagospodarowania przez nauczyciela w wymiarze 2 godz. ( czas ten obejmuje także odpoczynek poobiedni w grupach dzieci 3-letnich i 4-letnich, a także organizowane po głównym posiłku zabawy relaksacyjne oraz poznawanie literatury dziecięcej w grupach dzieci starszych).
Ponadto prowadzone są zajęcia dodatkowe:
- zajęcia religii ( dzieci 6 letnie);
- zajęcia z logopedii, terapia;
- języka angielskiego;
- zajęcia rozwijające uzdolnienia.